5 سئوال از محسن کدیور و عبدالکریم سروش/ چه شد این 2 نفر یقه هم را گرفتند؟
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۵۲۴۵۴
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، روشنفکری دینی قرار بود با پیرایش ساحت دین از خرافات و زوائد آن را با مقتضیات عصر جدید آشتی دهد. پس از گذشت چند دهه از عمر روشنفکری دینی در ایران، این جریان نه تنها در رسیدن به مطلوب خویش توفیقی نیافت، بلکه با تضعیف بنیانهای اصلی دینی کار را به جایی رساند که سرآخر در بین این بدنه فکری اختلافات جدیای پدید بیاید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
محسن کدیور و عبدالکریم سروش به عنوان دو تن از فعالان این عرصه چندی پیش در فضای روشنفکری به نزاع پرداختند که موجب شد طرفداران و سایر روشنفکران دینی دیگر هم پا در این نزاع و میدان چالش بگذارند. کدیور به سروش خرده میگیرد که او با تضعیف و حداقلی کردن بنیانهای اصلی دینداری اسلام، نظیر قرآن و نبوت عملاً چیز خاصی از دینداری باقی نگذاشته است. در مقابل هم طیف سروش برای دفاع، کدیور را متهم به «تکفیری» بودن میکنند که قدرت تحمل نظر مخالف را ندارد. با حجتالاسلام محمدعلی لیالی در این باره گفتوگو کردیم که در ادامه حاصل آن را میخوانید.
او در ابتدا گفت: همواره بین جریانهای روشنفکری مسائل و چالشهایی وجود داشته، اما این مسائل تا جایی پیش رفته که به تناقضات و دافعههای بسیاری در بین این جریانات تبدیل شده است. در مورد نزاع و چالشی که اخیراً بین عبدالکریم سروش و محسن کدیور رخ داد و عدهای به طرفداری این دو برخاستند، فرصتی ایجاد شد تا در باب روشنفکری دینی و رهاورد فکری نمایندگانش به موضوعاتی اشاره کنیم.
ما «عقبماندهایم» و مقصّر هم دین است!
وی افزود: تاریخ روشنفکری دینی را باید ذیل تاریخ خود روشنفکری جستوجو کرد؛ جایی که انگارههای تجددخواهی و مدرنیتهطلبی از غرب وارد در جامعه ایرانی شد و شعار پیشرفت و نوگرایی را سر میداد. در چنین اندیشهای که از غرب وارد شد، باید قبل از هر چیز پذیرفته شود که ما عقبمانده هستیم و فرهنگ عمومی و تفکرات مذهبی هم یکی از جدیترین دلایل و عوامل این عقبماندگی است. بنابراین تجدیدنظرطلبی و رویکرد جدید به دین با ارکان و بنیانهای نو، یکی از ثمراتی بود که روشنفکری ایجاد کرد. به طور دقیقتر اگر به تاریخ روشنفکری در ایران نگاه کنیم، میبینیم که آنان راه پیشرفت را در تقلید از غرب میدیدند؛ حتی در موضوع روشنفکری دینی و تجدیدنظرطلبی اسلامی آنان عقیده داشتند همان اتفاقی که در مسیحیت افتاد و پروتستانتیسم را ایجاد کرد، ما هم باید به همان روند بپیوندیم و به دنبال پروتستانتیسم اسلامی باشیم.
حیرت و سرگشتگی روشنفکران
لیالی بیان کرد: وقتی جریان روشنفکری دینی برای پیشرفت و تجدد به جای «بومیگزینی» و توجه به «هویت ملی و دینی» موجود متوسل به تفکر و رفتار غرب شد، غربگرایی را پدید آورد. به تصریح بسیاری از روشنفکران، آنان یکی از عوامل عدم پیشرفت در ایران را خود «هویت» ایرانی معرفتی کردند و از اساس خواهان این هستند که هویت و ذات ما با مؤلفههای غربی منطبق شود. در روشنفکری دینی هم وضع به همین منوال است، دین و مذهب را باید با خطکش و معیار دینِ غربی هماهنگ و همسو کنیم. با نگاهی به جریانات «متکثّر»، «متعدد»، «متضاد» و «متناقض» روشنفکری دینی در ایران شاهد نوعی سرگردانی و عدم ثبات هستیم. آنها از نفی و انتقاد به روحانیت و تفسیر متون دینی به نفی و انکار وحی و قرآن رسیدهاند.
چند سوال از روشنفکران
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: این تعارض و سرگشتگی روشنفکران دینی، ما را به این سؤالات میرساند که از آنان پاسخش را بخواهیم: ۱ـ اگر شما دغدغه دین و رویکرد انطباقی آن با جهان جدید را دارید، این تجدیدنظرطلبی شما تا کجا ادامه دارد؟ ۲ـ راهها و معیارهای شما برای تجدیدنظر چیست؟ ۳ـ چه کسی صلاحیت این را دارد تا بتواند متون مقدس دینی و ارکان آن را تفسیر کند؟ ۴ـ اگر شما در تفاسیر و نظریات جدیدتان به نفی اصول و مسلمات دینی رسیدید چه کسی حق قضاوت دارد؟ ۵ـ اگر شما «شریعت» را «گنگ» و نامفهوم میدانید، چرا دائما در پی تفسیر هرمنوتیکی آن هستید؟ و....
رویکرد نسبی به دین
لیالی گفت: رویکرد روشنفکران دینی به خود دین و امر دینی، «نسبی» و «سیّال» است. وقتی چنین عقیدهای فراگیر شد، دیگر هیچ قضاوتی را نمیتوان نسیت به تفکر و یا عمل دینی داشت چرا که معیار آن نسبی بودن است. این تفکر نسبیگرایی به دین کار را به آنجا رساند که بین خود روشنفکران دینی هم اتفاق نظری را به وجود نیاورد و آنان را به ورطه افتراق و مخالفت بکشاند. با غوری در اندیشه روشنفکرانی نظیر: «سیدحسین نصر»، «عبدالکریم سروش»، «مجتهد شبستری»، «آرش نراقی»، «محسن کدیور»، «مصطفی ملکیان» و «سروش دباغ» و... شاهد تناقضات و تضاد آرا در اصول و عقاید خواهید بود.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: روشنفکری روشنفکری دینی لیالی عبدالکریم سروش روشنفکران دینی روشنفکری دینی محسن کدیور
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۵۲۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
به ما دروغ گفتند و علیه بانک مرکزی امضا گرفتند
احمد مهدوی، دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت نامهای که در خصوص سیاستهای ارزی و نحوه بازگشت ارز به نیما خطاب به رهبری نوشته شده وجهه قانونی ندارد. - اخبار اقتصادی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم, احمد مهدوی، دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت نامهای که در خصوص سیاستهای ارزی و نحوه بازگشت ارز به نیما خطاب به رهبری نوشته شده وجهه قانونی ندارد.
وی افزود چون اولا اصلا خطاب به رهبری نوشته نشده بود و با این عنوان از ما امضا نگرفتند. دوما قرار بود نامه تحویل برخی از مسئولین مربوطه مثل دکتر فرزین، رئیسکل بانک مرکزی و آقای مخبر شود. سوما قرار بود اصلا این نامه منتشر نشود. نکته بعد اینکه این نامه از سوی آقای جهرمی مدیرعامل بورس کالا به ما ارسال شد تا نامه را امضا کنیم.
وی ادامه داد خود ما در انجمن پتروشیمی که بزرگترین صادرکننده کشور هستیم و بیشترین ارز را وارد کشور میکنیم نزد آقای فرزین رفتیم و مسائل خودمان را مطرح کردیم و با نتیجه از جلسه خارج شدیم. هیچ مشکلی هم با سیاست ارزی بانک مرکزی نداریم و در هماهنگی کامل هستیم.
این فعال اقتصادی اضافه کرد : درب اتاق آقای فرزین همیشه به روی ما صادرکنندگان باز است و همیشه وقت میدهند تا ما نظراتمان را با ایشان در میان بگذاریم. الان هم مشغول کار هستیم و ارز خودمان را بهطور کامل وارد سامانه نیما میکنیم. بانک مرکزی پشتیبان تولید است و ما هم بنابر وظیفه در خدمت بانک مرکزی هستیم. برخی جوسازیها نباید به اقتصاد کشور لطمه بزند چون این خواسته دشمنان ماست.
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ادامه داد مشخص نیست چرا در این شرایط جنگ اقتصادی چنین نامه تحریکآمیزی نوشتند و آن را به دور از مسائل اخلاقی و حرفهای منتشر کردند. به عقیده من جریانی این نامه غیرقانونی را تنظیم و منتشر کردهاند که به تازگی موظف به تحویل ارز در سامانه نیما شدهاند و از این موضوع شاکی هستند. ما سالیان طولانی است که این کار را انجام میدهیم و مشکلی هم نداریم.
وی ادامه داد اصلا بعید است برخی انجمنها مثل صنعت کفش و نساجی که این نامه را مهر کردهاند ارز چندانی به نیما بیاورند که حالا نامه گلایهآمیز هم نوشتهاند.
انتهای پیام/